За апошнія гады супрацоўнікамі лабараторыі распрацаваны наступныя асноўныя дакументы ў сферы пуцявой гаспадаркі, якія зацверджаны і ўведзены ў дзеянне на Беларускай чыгунцы:

  • Правілы па ахове працы пры забеспячэннi і рамонце пуцi і збудаванняў;
  • Тэхнічныя ўказанні па прыладзе, кладцы, забеспячэнню i рамонту бязстыкавога пуцi;
  • Бягучае забеспячэнне чыгуначнага пуцi. Тэхнічныя патрабаванні і арганізацыя работ;
  • Інструкцыя аб сістэме вядзення пуцявой гаспадаркі;
  • Інструкцыя па бягучым забеспячэннi пуцi і кантактнай рэйкі Мінскага метрапалітэна;
  • Ультрагукавы кантроль зварных стыкаў рэек дэфектаскопам УДС2-РДМ-3. Методыка выканання кантролю;
  • Ультрагукавы кантроль рэек у пуцi дэфектаскопам УДС-2-РДМ-2. Методыка выканання кантролю;
  • Драўляныя шпалы і брусы. Патрабаванні па забеспячэнню і эксплуатацыі;
  • Пастаянныя дыскі памяншэння хуткасці, пастаянныя і пераносныя сігналы, пуцявыя і сігнальныя знакі. Агульныя тэхнічныя патрабаванні;
  • Хопер-дазатары. Кіраўніцтва па эксплуатацыі;
  • Парадак і правілы прыёмкі работ па рамонце чыгуначнага пуцi;
  • Ультрагукавы кантроль зварных стыкаў рэек і участкаў рэек, якія падлягаюць другаснаму кантролю, дэфектаскапам УДС2-РДМ-33
  • Ультрагукавы кантроль рэек у шляху дэфектаскапам УДС2-РДМ-22;
  • Ультрагукавы кантроль рэек і стрэлачных пераводаў дэфектаскапам УДС1-РДМ-1М1;
  • Водабарацьба. Кіраўніцтва па падрыхтоўцы збудаванняў пуцявой гаспадаркі і аб'ектаў водазабеспячэння да крыгаходу і пропуску вясновых і ліўневых вод;
  • Чыгуначны пуць і іншыя прылады пуцявой гаспадаркі. Сярэднія нормы расходу матэрыялаў і вырабаў на бягучае забеспячэнне і рамонт;
  • Вагоны-самазвалы (думпкары). Кіраўніцтва па эксплуатацыі.

Распрацаваны наступныя стандарты арганізацыі:

  • Бяспека руху цягнікоў пры вытворчасці дарожных работ;
  • Эксплуатацыя пераездаў;
  • Снегабарацьба;
  • Бязстыкавы пуць. Прылада, кладка, забеспячэнне і рамонт звышдоўгіх рэйкавых бізуноў;
  • Земляное палатно чыгуначнага пуцi. Забеспячэнне і рамонт.

З удзелам супрацоўнікаў НДЛ «Пуць» выкладзены бiзуны бязстыкавога пуцi даўжынёй ад 3 да 10 км на Калінкавіцкай, Гомельскай і інш. дыстанцыях пуцi, а на Мінскай дыстанцыі пуцi эксплуатуюцца рэйкавыя бiзуны даўжынёй 20 км. Пры гэтым узрастае эканомія металу, зніжаецца супраціўленне руху цягнікоў і скарачаюцца выдаткі на цягу цягнікоў. Укараняюцца новыя тэхналогіі на кладку і забеспячэнне бязстыкавога пуцi. Кладка рэйкавых бізуноў бязстыкавога пуцi ў межах блок-участка дазваляе атрымаць значны гадавы эканамічны эфект.

foto01

Аддзяленне Працягласць бязстыкавы шляху, км
Мінскае 1284
Баранавіцкае 702
Брэсцкае 596
Гомельскае 751
Магілёўскае 429
Віцебскае 626

Распрацавана і ўкаранёна тэхналогія прымусовага ўвядзення рэйкавых бізуноў ў аптымальны рэжым працы на Барысаўскай дыстанцыі пуцi, якая дазваляе зэканоміць на кладцы кожнай пары бізуноў бязстыкавога пуцi.

На тры гады падоўжаны мiжрамонтны тэрмін службы рэек Мінскага метрапалітэна. Разам з гэтым не застаюцца ў баку праблемы пуцявой гаспадаркі трамвайных упраўленняў і пад'язных пуцей прамысловага транспарту.

Па заданні Арганізацыі супрацоўніцтва чыгунак (АСЧ) распрацавана памятка «Дыягностыка стану стыкавых зазораў зьвяньявога пуцi і прагназаванне надзейнасці яго працы», у якой дадзены рэкамендацыі па вызначэнні рэжымаў працы зьвяньявога пуцi, распрацаваны парадак аналізу стану стыкавых зазораў і на яго аснове выраблена прагназаванне тэмпературнай надзейнасці працы 25- і 30-метровых рэек у момант наступлення экстрэмальных альбо блізкіх да іх тэмператур. Памятка рэкамендавана да ўкаранення V камісіяй АСЧ ва ўсіх краінах-удзельніцах.

Нашпальные падрэйкавыя пракладкі, распрацаваныя НДЛ «Пуць», выпускаюцца ў цяперашні час ТДА «Рэсурс - НПФ» i дазваляюць падоўжыць тэрмін службы шпал на 6-8 гадоў, валодаюць высокімі характарыстыкамі матэрыялу, абароненага пяццю аўтарскімі сведчаннямі, і нізкай коштам у параўнанні з аналагамі.

foto02
foto03
foto04
foto05
foto06
foto07

Работнікамі лабараторыі атрымана 32 аўтарскіх пасведчання, з якіх 30 за апошнія 25 гадоў.

Асноўныя вынікі працы даложаны на міжнародных канферэнцыях і сімпозіумах у Расіі (Масква, Іркуцк, Новасібірск), Украіне (Кіеў, Дняпро, Цернопаль), Балгарыі (Варна), Кітаі (Ухань).

Лабараторыя забяспечана ўсім неабходным абсталяваннем і прыстасаваннямі для правядзення вышэй апісанага пераліку работ: комплекс прыбораў і абсталявання для хімічнага аналізу металаў, металаграфічных даследаванняў, ацэнкі механічных уласцівасцяў, трыбатэхнiчных выпрабаванняў, цеплавізійныя прыборы.

Экспрэс аналізатар вугляроду АН-7529 у сталі і сплавы

Экспрэс-аналізатар на вуглярод

Аналізатары вугляроду і серы

Экспрэс-аналізатар на серу

ВК-камера

ВК-камера

foto03

Атамна-эмісійны спектрометр

foto2

Машына трэння МАСТ-1

foto2

Цеплавізар IRTIS-200

foto03

Мiкротепловiзор ТVC-300

foto2

Разрыўная машына

foto2

Машына трэння СМТ-1

Асноўныя напрамкі дзейнасці лабараторыі:

  • уваходны кантроль металапрадукцыі: вызначэнне хімічнага складу, мікраструктуры, механічных характарыстык, якасці тэрмічнай апрацоўкі, дэфектаў тэхналагічнага паходжання і ацэнка іх адпаведнасці нарматыўным дакументам;
  • выяўленне прычын разбурэння дэталяў і вузлоў машын, транспартных сродкаў і тэхналагічнага абсталявання, якія падвяргаюцца цыклічным нагрузкам;
  • лабараторныя выпрабаванні і экспертная ацэнка змазачных матэрыялаў: вызначэнне іх фізічных і трыбатэхнiчных характарыстык, вывучэнне ўплыву прысадак да змазвальных матэрыялах на даўгавечнасць вузлоў трэння;
  • вызначэнне трыбатэхнiчных характарыстык антыфрыкцыйных і фрыкцыенных матэрыялаў;
  • цеплавая дыягностыка аб'ектаў (будаўнічыя збудаванні, электраабсталяванне, трубаправоды, тэхналагічнае абсталяванне).

Супрацоўнікамі НДЛ выконвалася серыя незалежных экспертыз у межах дагавораў паміж установай адукацыі «Беларускі дзяржаўны універсітэт транспарту» і прадпрыемствамі краін СНД (дэпо і прадпрыемствы Беларускай чыгункі, прадпрыемствы ВА «Беларуснафта», ВА «Гомсельмаш», Салігорскі інстытут праблем рэсурсазберажэння, ГАЖК «Узбекскія жалезныя дарогі», ААТ «Расійскія чыгункі», АТ «Акмалінскi вагонарамонтны завод» Рэспублікі Казахстан і інш.).

foto01
foto02

Стабільна і дынамічна развіваецца супрацоўніцтва вучоных кафедры і работнікаў вытворчасці. На працягу апошніх некалькіх гадоў распрацаваны перспектыўныя напрамкі развіцця Полацкага, Баранавіцкага і Маладзечанскага чыгуначных вузлоў, дадзены рэкамендацыі па павышэнні эфектыўнасці выкарыстання тэхнічнага абсталявання шэрагу асноўных сартавальных (Мінск-Сартавальны, Гомель, Брэст-Усходні, Орша-Цэнтральная, Баранавічы-Цэнтральныя, Маладзечна і Жлобін ), грузавых і ўчастковых (Наваполацк, Магілёў-II, Асіповічы, Калінкавічы, Крычаў-I, Лунінец) cтанцый Беларускай чыгункі.

foto07Сартавальная горка станцыі Гомель (няцотная сістэма)

Выканана тэхнічная экспертыза праекта будаўніцтва памежна-перагрузачнай станцыі Ахалкалакi Грузінскай чыгункі «Марабда-Карцахi».

Працягваецца праца па стварэнні нацыянальнай нарматыўна-метадычнай дакументацыі па разліку і праектаванню інфраструктуры чыгуначнага транспарту, у якую ўваходзяць правілы і тэхнічныя нормы праектавання чыгуначных станцый і вузлоў, сартавальных прылад, разліку прапускной і перапрацоўчай здольнасці элементаў чыгуначнага транспарту і ацэнкі якасці працы, а таксама палажэнняў па іх ужыванню на Беларускай чыгунцы. Падрыхтаваны праект Кодэкса ўсталяванай практыкі праектавання чыгуначных прыпыначных пунктаў на хуткасных лініях, лініях гарадскіх чыгунак, які зарэгістраваны ў рэестры Дзяржстандарту.

Калектыў навукоўцаў удзельнічаў у распрацоўцы буйной навуковай праграмы для Беларускай чыгункі «Энергетычная стратэгія развіцця Беларускай чыгункі да 2020 года».

Сумесна з Дзяржаўным прадпрыемствам «Інстытут «Белжелдорпроект» распрацавана Праграма развіцця сартавальных горак на станцыях Беларускай чыгункі да 2020 года з мэтай іх тэхнічнага перааснашчэння, павышэння бяспекі працы, забеспячэння захаванасці вагоннага парку і грузаў. Аптымізавана этапнасць рэалізацыі комплексных мерапрыемстваў, якія прадугледжваюцца праграмай.

foto06Правядзенне з’ёмкi ў рамках выканання навукова-даследчай працы

У адпаведнасці з дамовай паміж Гомельскім аддзяленнем і БелДУТ выканана абследаванне канструкцыі і тэхнічнага абсталявання сартавальнай горкі станцыі Жлобін. У адпаведнасці з атрыманымі рэкамендацыямі па прывядзенню параметраў канструкцыі сартавальнай горкі да нарматыўным патрабаванням праектна-каштарысны аддзел Гомельскага аддзялення падрыхтаваў праектную дакументацыю.

Працягнулася супрацоўніцтва спецыялістаў кафедры, НДЛ «ТК» і Беларускай чыгункі па пытаннях актуалізацыі тэхнічных мерапрыемстваў Праграмы павышэння ўзроўню захаванасці вагоннага парку, скарачэння эксплуатацыйных выдаткаў пры перапрацоўцы вагонаў на сартавальных горках Беларускай чыгункі (далей - Праграма).

Праграма ахоплівае ўсе сартавальныя горкі дарогі, а для 14 немеханiзiрованных горак прадугледжваецца выкананне абследавання іх асноўных параметраў, а таксама праектнай дакументацыі на адпаведнасць дзеючым правілам і нормам праектавання сартавальных прылад, патрабаванням бяспекі руху і захаванасці пераапрацоўчага рухомага саставу і грузаў. У якасці эталона абраная немеханiзiрованная сартавальная горка станцыі Жлобін, перабудова якой выканана ў 2016 г. Для калектыву кафедры і НДЛ «ТК» удзел у дадзенай працы з'явілася праверкай тэарэтычных пошукаў на практыцы, першай практычнай рэалізацыяй атрыманых у ходзе шматлікіх даследаванняў сартавальных прылад прапаноў і напрацовак, а для Беларускай чыгункі – ацэнкай перспектыў эксплуатацыі немеханiзiрованных сартавальных горак у сучасных умовах і магчымасці распаўсюджвання дадзенага вопыту на астатнія немеханiзiрованные сартавальныя прылады чыгуначных станцый, што і «вылілася» у прыняцце прыведзенай вышэй Праграмы. Выкарыстоўваючы напрацаваныя падыходы, калектыў кафедры і НДЛ «ТК» прыняў удзел у абследаванні 12 сартавальных горак з 14, уключаных у план тэхнічных мерапрыемстваў Праграмы, і распрацоўцы прапаноў па ўдасканаленні іх параметраў (НАД-1 і НАД-2 - 4 станцыі, НАД-5 - 3 і НАД-6 - 1). Распрацаваны графічныя мадэлі падоўжнага профілю нарматыўнай (індывідуальнай) праектнай канструкцыі (уключаючы надвiжную, перавальную, спускную часткі і пачатковыя ўчасткі сартавальных горак для ўсіх 12 станцый з улікам максімальна магчымага захавання часткі канструктыўных параметраў прылад для мінімізацыі выдаткаў на перабудову ў рамках выдаткаў толькі на бягучае ўтрыманне пуцявога развіцця.

Цяпер згодна Праграмы рэалізаваныя прапановы па прыводу параметраў сартавальных горак ў адпаведнасць з патрабаваннямі нарматыўных дакументаў на станцыях Ваўкавыск, Ліда і Гродна (НАД-2), Асіповічы (НАД-5) і Сцяпянка (НАД-1). На станцыях Ваўкавыск, Асіповічы і Сцяпянка прадугледжвалася паніжэнне вышыні горак, а на станцыях Гродна і Ліда – карэкціроўка параметраў падоўжнага профілю і размяшчэння тармазных пазіцый.
Праведзена шэраг вытворчых нарад па праблемных пытаннях работы станцый з кіраўнікамі і спецыялістамі Мінскага і Гомельскага аддзяленняў Беларускай чыгункі, праектна-каштарыснай групы Гомельскага аддзялення, дыстанцый шляху ПЧ-1, ПЧ-2 і ПЧ-3 УП «Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі». Такім чынам, для дасягнення поспеху ў вырашэнні складанай навукова-вытворчай праблемы павышэння эфектыўнасці функцыянавання горачных комплексаў чыгуначных станцый сумесна працавалі даследчыкі, праекціроўшчыкі, рухоўцы і пуцейцы.
Атрыманы вопыт выканання гэтых работ паказаў, што нягледзячы на тое, што сартавальныя горкі застаюцца немеханiзiрованнымi, магчыма дасягнуць значнага тэхналагічнага і эканамічнага эфекту ў іх працы: знізіць напружанасць працы рэгуліроўшчыкаў хуткасці руху вагонаў, частку работнікаў вывесці з небяспечных зон, скараціць знос тармазных башмакоў, рэек, а таксама башмакаскiдывацеляў. Практычна атрымалася выключыць адукацыю аднабаковых паўзуноў звышнарматыўных велічыні і іншых тэрмамеханічных пашкоджанняў паверхні катання колавых пар вагонаў, прапушчаных праз горкі. Паводле статыстыкі, у цэлым па дарозе колькасць вагонаў, якія прайшлі Дэпоўскi рамонт па прычыне дэфектаў колавых пар, прыкметна зніжаецца.

Асноўныя напрамкі навукова-даследчай дзейнасці:

  • энерга- і рэсурсазберагальныя тэхналогіі на транспарце;
  • праектаванне развіцця транспартных камунікацый;
  • стварэнне сітуацыйных цэнтраў прагназавання бяспекі транспартных працэсаў;
  • інтэрмадальнага транспартныя сістэмы;
  • даследаванне шляхоў развіцця чыгуначных станцый і вузлоў у сучасных умовах і павышэнне эфектыўнасці выкарыстання іх тэхнічнага абсталявання;
  • аналіз канструкцый і рэжымаў працы эксплуатаваных сартавальных прылад на чыгуначных станцыях;
  • экспертыза праектаў сартавальных горак.

 

Распрацоўка тыпавых тэхналагічных працэсаў:

  • Тыпавы тэхналагічны працэс работы пункта камерцыйнага агляду вагонаў;
  • Тыпавы тэхналагічны працэс работы грузавой станцыі;
  • Тыпавы тэхналагічны працэс работы канторы перадачы і таварнай канторы;
  • Тыпавы тэхналагічны працэс работы механізаванай дыстанцыі пагрузачна-разгрузачных работ;
  • Распрацоўка тэхналогіі працы чыгуначнага транспарту агульнага карыстання Рэспублікі Беларусь ва ўмовах прымянення электронных юрыдычна значных дакументаў.

Распрацоўка і ўкараненне аўтаматызаваных сістэм кіравання для структурных падраздзяленняў чыгуначнага транспарту:

  • АРМ «Маркетолаг», які ўключае модулі па разліку сабекошту перавозак і пабудове графічных транспартна-лагістычных схем дастаўкі грузаў;
  • Пакет праграм па разліку схем пагрузкі, размяшчэння і мацавання грузаў на адкрытым рухомым саставе;
  • Праграмнае забеспячэнне АРМ «Пашпарты кліентаў»;
  • Даведачна-інфармацыйная сістэма па грузавой і камерцыйнай рабоце;
  • Распрацоўка праграмнага забеспячэння тэст-сістэмы рэгулявання ўзроўню грузавых тарыфаў для прыняцця кіраўніцкіх рашэнняў з мэтай павышэння даходнасці дарогі.

karta1

karta2 

Паслугі па аналізе сістэм абслугоўвання грузаўладальнікаў і прывядзенне яе ў адпаведнасць патрабаванням нарматыўных дакументаў:

  • Распрацоўка ТКП 5.3.12-2009 «Парадак правядзення сертыфікацыі паслуг, якія прадастаўляюцца на чыгуначным транспарце пры перавозцы грузаў»;
  • Распрацоўка СТБ 5.3.11-2004 «Парадак правядзення сертыфікацыі паслуг, якія прадастаўляюцца пасажырам на чыгуначным транспарце»;
  • Распрацоўка СТБ П 1494-2009 «Паслугі, якія прадастаўляюцца на чыгуначным транспарце пры перавозцы грузаў. Агульныя патрабаванні»;
  • Распрацоўка СТБ 1493-2004 «Паслугі, якія прадастаўляюцца пасажырам на чыгуначным транспарце. Агульныя патрабаванні»;
  • Кансалтынгавыя паслугі па падрыхтоўцы аб'ектаў чыгуначнага транспарту да сертыфікацыі.

Распрацоўка нарматыўнай і прававой дакументацыі і тэхналагічных працэсаў:

  • Удзел у распрацоўцы Статута чыгуначнага транспарту агульнага карыстання і Каментарыя да яго;
  • Удзел у распрацоўцы правілаў перавозак грузаў;
  • Удзел у распрацоўцы правілаў перавозкі пасажыраў, багажу і грузабагажу;
  • Распрацоўка правілаў камерцыйнага агляду цягнікоў і вагонаў;
  • Распрацоўка Інструкцыі па вядзенні станцыйнай камерцыйнай справаздачнасці па грузавых перавозках;
  • Распрацоўка тэхнічных нормаў загрузкі вагонаў і кантэйнераў;
  • Распрацоўка інструкцыі аб парадку і тэхналогіі ўзважвання грузаў, змесце, тэхнічным абслугоўванні і рамонце вагавых прыбораў;
  • Распрацоўка ТКП 8.015-2014 (02190) «Парадак вызначэння гранічных разыходжанняў у выніках вызначэння масы нета грузу, які перавозіцца чыгуначным транспартам»;
  • Распрацоўка Тэхналагічнага працэсу працы («Магiлеўгрузсервiс», ГС Калядзічы і інш.);
  • Распрацоўка тэхналогіі працы чыгуначнага транспарту агульнага карыстання Рэспублікі Беларусь ва ўмовах прымянення электронных юрыдычна значных дакументаў;
  • Даследаванне існуючай тэхналогіі працы ЦУТО з распрацоўкай праектаў Тыпавой тэхналогіі працы і Палажэння аб Лінейных цэнтрах транспартнага абслугоўвання Беларускай чыгункі;
  • Аптымізацыя працы пунктаў камерцыйнага агляду цягнікоў, вагонаў і кантэйнераў (ПКА) на Беларускай чыгунцы.

Удасканаленне рэжымаў узаемадзеяння чыгуначных станцый з пуцямі несупольнага карыстання прамысловых прадпрыемстваў:

  • Удасканаленне работы Беларускай чыгункі з галiнаўладальнiкамi і распрацоўка інструкцыі па складанні адзінай тэхналогіі ўзаемадзеяння пуцей несупольнага карыстання і станцый прымыкання;
  • Распрацоўка тэхналагічных працэсаў узаемадзеяння станцый прымыкання і пуцей несупольнага карыстання РУП «БМЗ» (Жлобін), ААТ «ВА Беларуськалій» (Салігорск), ААТ «Гродна Азот» (Гродна), «ВА Мінскі трактарны завод» (Мінск), ГП «Мінскі аўтамабільны завод» (Мінск), ААТ «Гомельскі хімічны завод» (Гомель), ААТ «Краснасельскбудматэрыялы» (Краснасельскі), ААТ «Белшына» (Бабруйск), ААТ «Беларускі цэментны завод» (Касцюковічы) і інш .;
  • Распрацоўка методыкі і разлік ставак платы за падачу і ўборку вагонаў на пуцi несупольнага карыстання;
  • Дапаўненні па нарміраванню тэхналагічнага часу, не уключанага ў плату за карыстанне вагонамі да тэхналагічных працэсаў працы для пуцей несупольнага карыстання, РУП «Гомельпромжелдортранс» (Гомель), ДВА «Гомельскі хімічны завод» (Гомель), ААТ «Керамін» (Мінск), ААТ «БелАЗ»(Жодзіна) і інш.;
  • Распрацоўка інструкцый аб парадку абслугоўвання, падачы, уборкі вагонаў і вытворчасці манеўровай працы на пуцях несупольнага карыстання для шэрагу прадпрыемстваў і арганізацый.